Efficiënter werken, altijd weten wat je op voorraad hebt en op tijd leveren zonder fouten. Het zijn veel gehoorde ambities van handelsbedrijven. Met deze vier stappen maak je ze waar.

Stap 1: Structuur in je magazijn

Structuur betekent overzicht. Dit geldt ook zeker voor je magazijn. Toch loopt dit bij veel handelsbedrijven nog weleens in de soep. Niet gek, want in deze tijd stromen de orders binnen en is het flink druk. Hierdoor worden artikelen die binnenkomen op de verkeerde plek teruggezet. Als dit af en toe gebeurt, is er geen probleem. Maar gebeurt dit structureel, dan gaat hier een hoop tijd verloren. Zorg daarom voor duidelijk structuren en processen in je magazijn. Zo weet iedereen wat de bedoeling is. 

Stap 2: Neem afscheid van Excel

Naast het op orde brengen (en houden) van je magazijn, valt op het gebied van je gegevens ordenen ook een hoop te winnen. Veel bedrijven maken nog gebruik van Excel voor hun voorraad- en inkoopadministratie omdat ze dit nu eenmaal kennen. Zonde! Omdat je voorraadstand in Excel niet automatisch wordt bijgehouden, is deze meestal niet up-to-date. En dat kost onnodig veel tijd. Bekijk daarom de mogelijkheden van een ERP-systeem. Je orderadministratie, voorraad, boekhouding en klantadministratie wordt realtime bijgehouden in één systeem. Waar je ook bent, je bent altijd op de hoogte. 

Stap 3: Geef je voorraadbeheer (deels) uit handen

We begrijpen dat je het liefst alles zelf doet. Maar tegenwoordig is dat niet meer nodig. Een fulfilment-bedrijf kan ook je voorraad voor je beheren en de logistiek regelen. Dit scheelt jou weer ruimte én personeel. Een andere populaire mogelijkheid is dropshopping. Bij dropshipping leveren je leveranciers rechtstreeks aan je klanten. Zo breid je makkelijk en snel je assortiment uit, zonder te veel grote investeringen. 

Stap 4: Ga aan de slag met een goed retourenbeleid 

Er wordt steeds meer online besteld, juist in deze tijd. In combinatie met de stijgende klantverwachting betekent dat het aantal retouren ook stijgt. Zorg dat je dit goed organiseert, zodat je de retouren efficiënt verwerkt. Hier profiteren niet alleen je klanten van, maar ook je medewerkers. Hoe pak je dit aan? Zorg dat je klanten makkelijk hun retouren online aan kunnen melden. Zo heb jij de nodige informatie al binnen en verwerkt in het systeem, voordat het pakket weer terug is. Zo kunnen de betaalvoorwaarden worden gecheckt en weet de magazijnmedewerker wat er met de aankomende retour moet gebeuren. 

Van webshop tot groothandel met meerdere magazijnen 

Wat de omvang of de ambities van je handelsbedrijf ook zijn. Voor iedereen liggen er mogelijkheden om efficiënter te werken. Kijk waar voor jou de mogelijkheden liggen en ga er mee aan de slag.

Share:

administrator