Inhoudsopgave
Alle mensen die in Nederland wonen, werken en verzekerd zijn, betalen een premie. Dit wordt geregeld door het CAK, oftewel het Centraal Administratie Kantoor. Maar wat is het CAK nu eigenlijk?
Het CAK
In 1968 is het Centraal Administratie Kantoor opgericht. Een jaartje daarvoor is de AWBZ opgericht, wat de afkorting is voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Die wet staat ervoor dat ze de mensen in Nederland niet alleen laten als zij zorg nodig hebben. Het CAK regelt de financiële kant van die wet.
Het CAK voert taken uit in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ook vertalen ze de wet en regelgeving naar begrijpelijke informatie. Zo geven zij hun klanten nieuw inzicht binnen de regeling en loketten binnen het zorgdomein. Daarnaast dragen ze bij aan een betrouwbare overheid.
De klant
Alle klanten zijn afhankelijk van het CAK. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de dienstverlening soepel verloopt. Deze klanten krijgen een goed inzicht en overzicht, waardoor zij zelfstandig de beste keuze kunnen maken. Ook kun u op de site van CAK een account aanmaken, waar u zelf veel zaken kunt regelen. Ook staat er in “MijnCAK” een overzicht van factureren en beschikkingen. Op dit account inloggen kan gemakkelijk met uw DigiD.
Contact leggen met CAK
Het is een optie om het CAK te bellen. Ze zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17:00 uur. Ook mailen, schrijven en twitteren is een optie. U kunt ook langskomen. Wel moet u dan eerst bellen en dan kan er een afspraak worden gemaakt.
Veelgestelde vragen
Kinderen onder de achttien betalen geen eigen bijdragen. Wel moet het product of medicijn op de naam van het kind worden geleverd.
In goed overleg is het mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen.