Inhoudsopgave
Online marketing: je weet dat het belangrijk is en je zou er eigenlijk iets mee moeten. Maar waar begin je in hemelsnaam? Facebook-advertenties, SEO, Google Ads. Begint het al te duizelen? Je wilt natuurlijk waar voor je geld. Investeren in online marketing is leuk, maar het moet ook wat opleveren. Je hebt een goede strategie nodig. Een goede voorbereiding is hierbij essentieel. Je kunt het allemaal zelf uitzoeken of je schakelt de hulp van een online marketing bureau. Hoe dan ook, weten hoe een goede strategie eruit ziet, is altijd handig.
Wie zijn je klanten eigenlijk?
Hou je portemonnee nog even dicht, eerst moet je namelijk weten wie je wilt bereiken. Je kunt niet raken wat je niet kunt zien. Het heeft weinig nut om zomaar advertenties te maken en te plaatsen als je niet weet wie je wilt bereiken en waar deze groep potentiële klanten te vinden is. Wie zijn je klanten? Waar wonen ze? Wat vinden ze leuk? En wat voor problemen hebben ze? Als je het antwoord hebt op deze vragen, kun je jouw strategie afstemmen op de mensen die willen kopen wat jij hebt.
Kies de juiste kanalen
Online is natuurlijk een heel breed begrip. Social media is online, Google is online, maar e-mail is ook online. Al deze kanalen zijn goed, maar niet ieder bedrijf heeft ieder kanaal nodig. Sommige bedrijven hebben helemaal niets aan een e-mail campagne, het zou dus dom zijn om hier geld aan uit te geven. Je moet nadenken over de kanalen die passen bij je bedrijf, bij je aanbod en ook bij je klant. Zakelijke klanten vind je op LinkedIn en de jeugd is dan weer te vinden op TikTok of Instagram. Te veel om over na te denken? Schakel de hulp in van een marketing bureau in Arnhem. Zij doen al het zware werk voor je en dan kun jij je focussen op het echte werk.
Meten is weten
Een van de belangrijkste onderdelen van online marketing is het meten van alles wat je doet. Je weet namelijk pas echt of je een goede strategie te pakken hebt als je de resultaten hebt gezien. Natuurlijk kun je vooraf plannen en misschien werkte de strategie vorig jaar geweldig goed, maar dat betekent niet dat dit nu nog steeds het geval is. Hou je oog op de bal en blijf meten en testen.