De trend van dit moment binnen e-commerce is headless webshops. Maar wat wordt er precies verstaan onder headless webshops of headless commerce? Welke specifieke voordelen heeft deze manier van het inrichten van webshops? En zijn er ook nadelen verbonden aan deze trend? In deze blog geeft Propeller antwoord op die vragen.
Laten we deze blog beginnen met het adresseren van de vraag wat een headless webshop precies is. Bij een webshop die headless is zijn de back-end en front-end van elkaar los te koppelen. Hierdoor is er veel flexibiliteit en keuzevrijheid en zijn aanpassingen sneller door te voeren. De voor- en achterkant van een B2B webwinkel kunnen samengevoegd worden met behulp van Application Programming Interfaces (API’s).
API’s standaardiseren de communicatie tussen services. Dat doen ze door te zorgen voor een contractuele overeenkomst over welke gegevens worden verzonden en ontvangen en in welk formaat. Dit betekent dat met veranderingen van services de onderliggende functionaliteit volledig en onafhankelijk kan worden aangepast. Hierdoor versnel je je innovatie, door het gemakkelijker te maken om nieuwe functionaliteiten toe te voegen en externe applicaties in je Commerce Platform, zoals bijvoorbeeld Propeller Commerce te integreren. Je creëer zo bijvoorbeeld een betere klantervaring door augmented reality-tools toe te voegen, zodat klanten gemakkelijk rechtstreeks in de fabriek de benodigde reserveonderdelen voor machines kunnen identificeren.
Door gebruik te maken van Progressive Web Applications (PWA) waarbij de front-end als losstaande software wordt gekoppeld aan de backend van de webshop, wordt de traditionele front-end van webshops omzeild. En dat is prettig, want zo voorkom je ergernissen over de trage snelheid en het gebrek aan gebruiksvriendelijk zoals veel klanten die nu nog ervaren. De manier waarop de webshop is opgebouwd wordt ook wel SPA genoemd, wat staat voor Single Page Application. Dit houdt feitelijk in dat de webshop en alle benodigde codes voor die webshop in één keer ingeladen worden op de browser. Hierdoor hoeft de webshop nooit opnieuw geladen te worden, wat een enorme boost betekent voor de laadsnelheid en het gebruiksgemak van de webshop.
Het loskoppelen van back-end en front-end van webshops levert veel voordelen op voor webshop-eigenaren:
● Adverteren op meer kanalen zonder kwaliteitsverlies
Of klanten nu via sociale media jouw webshop willen benaderen, of jouw producten willen bestellen via marktplaatsen als Bol.com, Zalando of Marktplaats, of gewoon via de homepage van jouw webshop: jouw webshop moet altijd en overal snel laden, perfect werken en op elke plek dezelfde unieke koopervaring bieden. Headless maakt dit mogelijk en zorgt voor een potentieel veel grotere afzetmarkt en hogere klanttevredenheid.
● Meer vrijheid en combinatiemogelijkheden voor e-commerce-spelers
De nieuwe technologieën voor webshops betekenen dat online ondernemers meer vrijheid hebben en uit meer oplossingen kunnen kiezen voor hun e-commerce. Afzonderlijke software voor de backend en front-end kan op veel manieren gecombineerd worden. Kies je eigen ERP en/of CRM in combinatie met een zelfgekozen CMS voor de front-end.
● Minder programmeerwerk
Bespaar tijd, geld en energie door voor headless te kiezen. Je hoeft niet langer de HTML-code en database te veranderen bij een aanpassing via de front-end. Webshopeigenaren kunnen nu zelf aanpassingen doen zonder dat er voortdurend een programmeur ingeschakeld hoeft te worden om systeemcodes te herschrijven of veranderen.
● Eenvoudig aanpassingen en aanvullingen doorvoeren in de webshop
Voeg snel nieuwe pagina’s toe en beheer zelf je producten.
● De technologie past zich aan de ondernemer aan
Headless webshops is zeer flexibel in gebruik. Jouw ondernemerswensen en bedrijfslogica is voortaan leidend en worden niet langer beperkt door technologie.