Inhoudsopgave
Heb je een woning gekocht, en is de sleuteloverdracht in aantocht? Spannend, want dan gaat het echt gebeuren. Zo moet er misschien nog wel het een en ander worden gesloopt, gerenoveerd of wellicht kun je wel meteen gaan beginnen met inrichten. Een planning is in al deze situaties van groot belang. Waar je aan kunt denken, zetten we hieronder voor je op een rij.
1. Voorbereiding en planning
Eerst is het belangrijk om stil te staan bij de voorbereiding en de planning van de woning. Wat moet er direct gebeuren nadat je de sleutel in ontvangst hebt genomen? Zo is het in veel gevallen een echte must om direct de woning te checken en te controleren. Vervolgens kun je doorgaan om de woning op te meten. Met de afmetingen van de woning kun je namelijk een heleboel: de rollen behang bestellen, het aantal liters verf kopen en de meubels bestellen.
Als er nog het een en ander aangepast gaat worden, is het belangrijk om alvast een checklist te maken van zaken die moeten veranderen. Zo weet niet alleen jij wat er te wachten staat, maar kunnen anderen hier ook rekening mee houden. Ook is het slim om rekening te houden met de volgorde van bepaalde taken. Zo kan het schoonmaken bijvoorbeeld worden uitgesteld als het een en ander nog moet worden gesloopt.
2. Budgettering
Bij het kopen van een woning komt naast het afsluiten van de hypotheek en andere maandelijkse kostenposten, ook andere kosten kijken. Zo moeten bijvoorbeeld ook de klussen worden betaald die jij voor ogen hebt. Denk bijvoorbeeld aan de verf die moet worden gekocht, met de bijbehorende benodigdheden zoals afplaktape, rollers, kwasten en inzetbakjes. Ook bij behangen komen de benodigdheden om de hoek kijken die je moet aanschaffen. Wellicht moet je ook wel bepaald gereedschap aanschaffen waarmee je de klussen in jouw woning kunt uitvoeren.
Naast kosten die je gaat uitgeven aan klussen, kunnen er bijvoorbeeld ook kosten komen kijken bij een verhuisbedrijf. Ook is het altijd slim om een budget achter de hand te houden voor onvoorziene uitgaven.
3. Klussen en renoveren
Als je planning gaat maken, mogen de klussen en renovaties natuurlijk niet op het lijstje ontbreken. Dit is immers het onderdeel dat over het algemeen de meeste tijd in beslag gaat nemen. Zorg ervoor dat je de noodzakelijke reparaties en gewenste renovaties op een rijtje hebt staan. Welke hebben prioriteit, en welke kunnen bijvoorbeeld ook aangepakt worden als je er pas in woont? Het is ook belangrijk om voldoende tijd tussen deze klussen in te plannen. Zo kan een klus altijd iets uitlopen, of je moet bijvoorbeeld wachten totdat de verf goed is gedroogd.
4. Schoonmaken
Nadat alle klussen zijn afgerond, is het de taak om te gaan schoonmaken. Zo heb je een schone start in jouw nieuwe woning. Schoonmaakklussen die je kunt aanpakken zijn bijvoorbeeld het schoonmaken van de badkamer, het schoonmaken van de keuken en het wassen van de ramen. Zo zijn er ook nog veel kleine klusjes die je kunt doen: het schoonmaken van de wc en het afwassen van het servies. Op deze manier kun jij op een fijne manier intrekken in jouw nieuwe, frisse woning.
5. Inrichting en decoratie
Nadat alles is schoongemaakt, is het tijd om de boel in te richten. De kans is groot dat je al voor ogen hebt hoe jouw woning eruit komt te zien. Het is vaak alleen nog even passen en meten waar je alle meubels neer gaat zetten. Zorg in ieder geval voor een praktische, maar knusse indeling. Vervolgens kun je de woning aankleden met decoratie. Denk bijvoorbeeld aan de lampen, een vloerkleed, kussentjes op de bank en andere prullaria die de woning gezellig maken.
Veelgestelde vragen over het maken van een stappenplan na de sleuteloverdracht
Begin zo snel mogelijk met plannen om voldoende tijd te hebben voor alle voorbereidingen en eventuele renovaties.
Het eerste dat je moet doen, is de woning grondig inspecteren en meten voor eventuele aanpassingen of meubels.
Een effectieve checklist bevat alle taken gesorteerd op prioriteit, inclusief schoonmaken, klussen, inrichten, en administratieve zaken.
Inventariseer alle verwachte kosten, inclusief klussen, meubels, verhuisdiensten en zet een extra bedrag opzij voor onvoorziene uitgaven.
Het is aan te raden eerst de woning grondig schoon te maken, zodat je een frisse basis hebt voordat je begint met eventuele klussen of renovaties.
Afhankelijk van de omvang van de werkzaamheden en je eigen vaardigheden kan het inschakelen van professionals tijd en moeite besparen.
Zoek inspiratie online of in tijdschriften, en houd rekening met je eigen smaak en de functionaliteit van de ruimte.
Regel een verhuisbedrijf of vraag vrienden om hulp, pak systematisch in, en label alle dozen met de inhoud en bestemming.
Vergeet niet je adreswijziging door te geven aan de gemeente, nutsbedrijven, banken, en andere relevante instanties.
Probeer essentiële ruimtes zoals de slaapkamer en badkamer prioriteit te geven. Het is normaal dat niet alles direct perfect is; je kunt je huis geleidelijk aan compleet maken.