Inhoudsopgave
Misschien vraag je je als ondernemer af wat er vandaag de dag beter is: een online onderneming of een fysieke winkel? Het aantal webshops op internet is de laatste jaren enorm toegenomen. Van autobanden tot kinderkleding, je kunt het zo gek niet bedenken of het is te koop op zowel internet als in een echte winkel. Producten zijn zeer voordelig te koop in China, en kunnen vervolgens worden verkocht in een eigen webshop. Zelfs wanneer je zelf de producten niet op wilt slaan, of wilt verzenden, zijn er mogelijkheden met dropshipping. Nadeel hiervan is wel dat producten vaak te laat bezorgd worden, en bij het terugsturen stuit je op het volgende probleem. Bij het opzetten van een webshop kun je beter alles zelf in de hand houden, net als een Nederlands casino.
Wat betekent het opzetten van een webshop precies?
Voordat je een webshop begint is het niet geheel onverstandig om te onderzoeken wat dit voor jouw bedrijf betekent. Waarschijnlijk moeten interne processen gewijzigd of geheel nieuw opgezet worden. Een nieuw logistiek proces is niet vreemd, voor ieder bedrijf zal dit iets anders betekenen. Wanneer je al een fysieke winkel hebt, kunnen misschien de producten vanuit daar worden verzonden naar de klant. Heb je nog geen fysieke winkel, dan is het inschakelen van een fulfilment service misschien een interessante optie.
Voordelen van een fulfilment service
Om een groot deel van het logistiek proces uit handen te geven kun je gebruik maken van een fulfillment service. Op het moment dat er een bestelling binnenkomt van een klant, wordt die naar de fulfillment service doorgezet. Zij verzorgen het gehele logistieke proces, van het bij elkaar rapen van de verschillende producten tot het verzenden van de bestelling. Ook voor het aannemen van retourzendingen wordt verzorgd door de service, zodat je hier geen omkijken naar hebt. Voordeel is vaak dat het proces bij een fulfillment service altijd toereikend is, hoeveel bestellingen er ook geraapt of verzonden moeten worden.
Het logistieke proces is niet het enige belangrijke waar je als online ondernemer rekening mee moet houden. De klantenservice is ook iets wat zal veranderen binnen je bedrijf. Klanten worden vaak telefonisch, per mail en soms ook op whatsapp te woord gestaan. Een chat in de webshop waar klanten direct specifieke dingen kunnen vragen is ook een optie. Een klantenservice die niet goed ingericht is vergroot de kans op negatieve recensies. Recensies zijn zeer belangrijk voor een onderneming, Betnation casino is een professioneel casino die precies weet hoe ze een online onderneming in moeten richten.
Heeft een fysieke stenen winkel voordelen?
Er zijn nog meer dan voldoende bedrijven die niet gedeeltelijk of geheel overgaan naar een webshop. Een aantal voordelen van een fysieke winkel zijn hiervan de reden. Veel mensen vinden het fijn om nog fysiek te winkelen, op deze manier zien, voelen en kunnen zij direct een oordeel geven over de producten in de winkel. Kleding is een van deze voorbeelden, waarbij klanten willen passen en de kwaliteit van de stof willen beoordelen. De achterliggende gedachte dat je altijd terug kunt gaan als klant geeft ook een goed en vertrouwd gevoel.
Ondanks de voordelen van een fysieke winkel, wordt verwacht dat online aankopen de aankomende jaren alleen maar toe zullen nemen. Dit zorgt ervoor dat een fysieke winkel minder interessant zal worden voor de consument. Relatief gezien is het runnen van een fysieke winkel duurder dan een online onderneming.
Ook bij een webshop is het hard werken om een goede omzet te behalen. Vaak zijn de marges kleiner dan in een fysieke winkel, wat betekent dat je meer moet verkopen. De helft van de webwinkels heeft nog geen omzet van €10.000 per jaar.