Vandaag de dag is continu leren niet meer weg te denken. Vooral bij organisaties is het belangrijk dat de nieuwste trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten worden gehouden. Dit is de reden dat trainingen, cursussen en e-learnings in steeds meer bedrijven als normaal wordt beschouwd. Hierdoor blijven de medewerkers up-to-date en het draagt bij aan hun kennis, vaardigheden en betrokkenheid bij de organisatie. Deze hoeveelheid kennis zorgt voor groei van de organisatie. Een win-winsituatie dus!

De technologische en digitale ontwikkelingen gaan supersnel. Dit betekent zelfs dat sommige diploma’s puur een momentopname zijn geweest. In de praktijk kan het namelijk zijn dat de opgedane kennis al niet meer van toepassing is. Om te kunnen meedraaien in de toekomst is het belangrijk om continu te blijven leren. Toch is het een manier van ‘doen’ dag in dag uit. Het is geen project, maar een leermethode. Hieronder staan vijf voordelen als het gaat om continu leren in jouw organisatie:

1. Stimuleren van collega’s

Medewerkers leren het meeste in de praktijk, van de collega’s of door het zelf uit te vogelen. Een onderdeel van het continue leerproces is sociaal leren. Dit kun je bijvoorbeeld stimuleren door online een forum op te zetten, waar medewerkers vragen aan elkaar kunnen stellen en kunnen beantwoorden. Je kunt ook kiezen voor een klassikale versie, waarin collega’s feedback aan elkaar kunnen geven.

2. Meer zelfvertrouwen

Medewerkers krijgen zelfvertrouwen als zij meer dingen leren over het vakgebied waar zij in werken. Het is belangrijk om te focussen op de punten waar de medewerker juist goed in is. Dit blijkt veel effectiever te zijn dan te focussen op de zwaktes. Deze boost van zelfvertrouwen wordt ook uitgestraald naar de klanten, waardoor de klant een prettige ervaring krijgt met de organisatie. Ook wordt de klant voorzien van de juiste kennis en informatie. Zo komt de klant zeker weten terug!

3. Leren wordt aantrekkelijk

Als je als organisatie het continue leren onder de medewerkers aantrekkelijk maakt, zijn de medewerkers eerder geneigd om daadwerkelijk te gaan leren. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van een app of andere digitale dienst waar de medewerker zijn of haar eigen tempo kan hanteren. Voor verschillende leervormen kun je terecht bij MyCademy. De kans dat de medewerker daadwerkelijk gaat leren is hierdoor ook groter.

4. Meer betrokkenheid

Als de medewerker zich blijft ontwikkelen in zijn of haar skills, is dit zowel voor de medewerker als voor de organisatie van toegevoegde waarde. Op de lange termijn zorg je hierdoor voor een hogere betrokkenheid onder de collega’s. Het levert namelijk veel positieve energie op. Als je alleen maar focust op de zwakke punten, kan de medewerker negatieve energie ervaren. Natuurlijk kun je deze zwakke punten niet zomaar wegwuiven, maar probeer hiervoor een passende oplossing te zoeken. 

5. Plezier op de werkvloer

Als de medewerker zijn of haar skills goed onder de knie heeft en dit continu door blijft ontwikkelen, kan de medewerker enthousiaster worden van het werk. Het zorgt ervoor dat de medewerker meer plezier in het werk heeft, omdat de medewerker zijn opgedane kennis kan toepassen. Hierdoor bestaat de kans dat de medewerker uit zijn of haar comfortzone gaat stappen. Dit is uiteindelijk een groot voordeel voor de organisatie, aangezien de medewerker een hoger productielevel heeft.

Share:

administrator