Inhoudsopgave
Met een eigen bedrijf ben je vast continu aan het multitasken. Zo heb je waarschijnlijk verschillende taken die je op moet pakken en is het belangrijk dat je het overzicht goed bewaart. Hoe zorg je ervoor dat je het overzicht behoudt als het aankomt op personeel, klanten en het bedrijf op rolletjes laten lopen? We zetten hieronder een aantal tips voor je op een rij hoe je gestructureerd en overzichtelijk kan werken.
Tip 1: Automatiseer waar mogelijk
Het kan zijn dat je allerlei taken tegelijkertijd moet oppakken als ondernemer. Denk bijvoorbeeld aan de facturatie, het voorraadbeheer en het bijhouden van een project. Het kan slim zijn om dit juist te automatiseren. Zo zijn er verschillende systemen waar je gebruik van kunt maken, zoals een software of een tool. Deze kunnen ervoor zorgen dat je meer grip hebt op de taken, je minder handmatig werk hebt en dat je zo ook tijd kunt besparen.
Tip 2: Werk met een planning en to-do-lijst
Daarnaast is het ook belangrijk om gedurende de dag de controle te behouden. Je kunt bijvoorbeeld een planning maken of een to-do-lijst voor die dag. Stel hierbij ook prioriteiten, want je moet de dag natuurlijk ook weer niet té vol maken. Focus daarom op de belangrijke taken en zorg ervoor dat je prioriteiten stelt. Je kunt overwegen om een dagplanning te maken, maar je kunt ook kiezen voor een weekplanning. Met een weekplanning krijg je wellicht ook het overzicht van de taken of afspraken die juist op je te wachten staan, zodat je hier weer omheen kunt plannen. Dit kan ook prettig zijn. Je kunt vervolgens ook deadlines opstellen rondom bepaalde taken.
Tip 3: Besteed taken uit
Het kan soms fijn zijn om bepaalde taken uit te besteden. Het is namelijk lastig om alles op te pakken. Zo kun je bepaalde taken uit handen geven zoals de administratie, marketing of HR. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om het aannemen van personeel ook uit te besteden aan een employer of record. Een employer of record kan je helpen bij het internationaal werven van personeel, zonder dat je zelf een lokale juridische entiteit hoeft op te zetten. Dit bespaart je ook nog eens tijd en inleeswerk. Zo hebben zij ook een payroll service waar je gebruik van kunt maken. Hierdoor weet je zeker dat jouw medewerkers op tijd hun salaris uitbetaald krijgen en dat het ook allemaal voldoet aan de regelgeving.
Tip 4: Stel doelen bij en reflecteer
Het is naast werken in het bedrijf ook belangrijk om te werken aan het bedrijf. Misschien heb je wel bepaalde doelen voor ogen waar je aan wil werken. In dat geval is het ook belangrijk om hier tijd voor vrij te maken. Zet deze dan ook in de planning of op de to-do-lijst en neem de tijd om na te denken over bepaalde doelen. Ook is dit een goed moment om te reflecteren op de afgelopen tijd. Wat ging goed, en wat kon beter? Dit kunnen ook weer punten zijn die je mee wil nemen in het opstellen van de doelen. Je kunt dit ook doen met een collega, waarmee je het fijn vindt om even mee te sparren. Dit kan ook weer leiden tot nieuwe inzichten.
Tip 5: Voorkom afleiding
Het overzicht in het werk kan ook verstoord worden doordat je afgeleid raakt. Zo kan het zijn dat je telkens weer een melding krijgt van binnenkomende mails of een telefoontje. Het kan soms fijn zijn om de meldingen op de telefoon en computer voor een moment uit te zetten, zodat je je écht even kunt focussen zonder afgeleid te worden. Vervolgens kun je juist weer een vast moment inplannen waarop je de mails bij langs kunt gaan.