Ben je aan het adverteren op Google, maar zie je nog geen resultaten? Dan is het tijd om je advertenties grondig te evalueren. De teleurstellende resultaten kunnen te wijten zijn aan een aantal veelvoorkomende fouten. Hoewel je deze fouten niet volledig kunt vermijden (Google Ads uitbesteden kan uiteraard betere resultaten opleveren), kun je met de onderstaande tips je advertenties aanzienlijk verbeteren. Lees ze allemaal door en haal er je voordeel uit!

  1. Gebruik uitsluitingswoorden Voor ervaren marketeers is dit een vanzelfsprekendheid, maar als je net begint met Google Ads, kan het verrassend zijn dat je niet alleen zoekwoorden selecteert, maar ook uitsluitingswoorden kunt instellen. Dit zijn woorden die mensen kunnen intypen in combinatie met jouw zoekterm, zoals een specifieke kleur, maat of type, die betrekking hebben op een variant van de zoekterm waar jij niet mee adverteert. Stel bijvoorbeeld dat je adverteert voor een bepaald merk dameskleding, maar geen herenkleding aanbiedt. Dan wil je uitsluitingswoorden zoals ‘voor heren’, ‘herenkleding’, ‘herenjeans’ instellen. Zo voorkom je dat je betaalt voor kliks van mensen die niet naar jouw aanbod op zoek zijn.
  2. Adverteer met je eigen bedrijfsnaam Veel ondernemers vinden deze tip moeilijk te begrijpen. Waarom? Omdat de kans groot is dat je organisch al bovenaan de zoekresultaten staat wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken. Toch is het slim om ook met je bedrijfsnaam te adverteren. Hiermee voorkom je dat concurrenten bovenaan komen te staan en zorg je ervoor dat je gegarandeerd bovenaan blijft. Bedenk dat er altijd (meestal drie) advertenties boven de organische resultaten worden weergegeven. Daar wil je staan, zelfs als iemand specifiek op jouw bedrijfsnaam zoekt.
  3. A/B testen Een andere waardevolle tip, vooral voor beginners in zoekmachine-adverteren: A/B testen. Dit betekent dat je meerdere versies van een advertentie maakt, met slechts kleine verschillen in opzet of vormgeving. Het doel van de advertenties is hetzelfde, maar de benadering verschilt. Na een paar dagen of weken analyseer je welke advertentie (A, B of zelfs C) het beste presteert, en houd je alleen de beste actief.

A/B testen is een geweldige manier om te ontdekken welke advertentiemethode het beste werkt voor jouw bedrijf. Soms is een kleine aanpassing in de advertentietekst al voldoende om meer mensen te prikkelen en op de link te laten klikken. Voel je vrij om hiermee te experimenteren, en wees gerust dat het normaal is als je eerste advertentie niet direct goed scoort. Zelfs ervaren online marketeers voeren regelmatig A/B testen uit, wat aantoont hoe belangrijk het is voor optimale resultaten.

Share:

administrator